دوره 2، شماره 4 - ( 12-1393 )                   دوره 2 شماره 4 صفحات 61-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی ، solnorr@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان
3- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2937 مشاهده)
با توجه به تحولاتی که در جوامع بشری به دلیل تغییرات سریع علمی و تکنولوژیکی رخ داده است، بهره­مندی از میان­رشته­ای­ها، ضرورتی اجتناب­ناپذیر است. لازمۀ تولید و اجرای موفق برنامه­های درسی میان­رشته­ای،ارزشیابی و به تبع آن بازنگری مداوم، است. هدف اصلی تحقیق حاضر، ارزشیابی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای علوم انسانی در آموزش عالی ایران است. حال این سؤال مطرح می­شود که وضعیت موجود این برنامه‌ها در آموزش عالی ایران تا چه میزان با وضعیت مطلوب انطباق دارد؟برای پاسخ به این سوال از روش پژوهش ارزشیابی بر بنیاد رویکرد آمیخته استفاده شده است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای علوم انسانی نظام دانشگاهی ایران است. متناسب با متغیرها و چهار گروه اطلاع­رسان این تحقیق، روش­های جمع­آوری داده­ها تعیین شد. نتایج حاکی از آن است که تمامی مؤلفه­های برنامۀدرسی، (شامل اهداف، محتوا و سرفصل­ها، روش­های تدریس و ارزشیابی، و نیز دوره­های بازآموزی) نیاز به بازنگری و تحول بنیادی دارد.
متن کامل [PDF 920 kb]   (2037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۰