دوره 4، شماره 8 - ( 11-1395 )                   دوره 4 شماره 8 صفحات 181-204 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.18869/acadpub.cstp.4.8.181

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei M H, Nasr A R, Mirshahjafari S E, Liaghadar M J. Preschool Teachers: Who and With What Characteristics?. CSTP. 2017; 4 (8) :181-204
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2606-fa.html
زارعی محمد حسین، نصر اصفهانی احمد رضا، میرشاه جعفری سید ابراهیم، لیاقتدار محمد جواد. مربی پیش دبستانی: چه کسی باچه مشخصاتی؟. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1395; 4 (8) :181-204

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2606-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
2- استاد دانشگاه اصفهان ، arnasr@edu.ui.ac.ir
3- استاد دانشگاه اصفهان
چکیده:   (1274 مشاهده)

هدف از انجام این پژوهش، بررسی دیدگاههای متخصصان و مربیان دربارۀ ویژگی‌های فردی و توانمندی‌های تخصصی مربیان پیش‌دبستانی است. این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که در انجام آن، از دو روش کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشور، دانشجویان دکتری، مدرسان رشتۀ روان شناسی، برنامه‌ریزی درسی و آموزش و پرورش دورۀ پیش‌دبستانی و بخش کمّی شامل مربیان در سال1394 در استان فارس و اصفهان می‌باشد. 20 نفر از نمونه در بخش کیفی، به روش هدفمند و شبکه‌ای نمونه‌گیری شده  و در بخش کمّی 566  نفر نمونه از روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده است. پس از انجام مطالعۀ مقدماتی و تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌ها مشخص گردید که پایایی ویژگی‌های فردی 86/0 و توانمندیهای تخصصی 87/0 است.  یافته‌های کیفی بر اساس تحلیل محتوا مقوله‌بندی شده و یافته‌های کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه مربیان در ویژگی‌های فردی، برخورداری از سلامت روانی و شخصیتی از درجۀ اهمیت بیشتری برخوردار بوده و خودآگاهی، استقلال و جرأت‌ورزی از کمترین اهمیت برخوردار است. در توانمندی‌های تخصصی مربیان، توانایی مدیریت کلاس از نظر اهمیت در صدر گویه‌های مربوط قرار گرفته و آگاهی به فناوری‌های جدید در حوزۀ پیش‌دبستانی از کمترین اهمیت برخوردار است.

متن کامل [PDF 685 kb]   (578 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb