دوره 5، شماره 9 - ( 6-1396 )                   دوره 5 شماره 9 صفحات 167-192 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parhizgar Z, Alamolhodaei H, Jabbari Nooghabi M. The potential of teaching modelling problems in the national curriculum for changing students’ attitude towards mathematics. CSTP. 2017; 5 (9) :167-192
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2705-fa.html
پرهیزگار زکیه، علم الهدایی حسن، جباری نوقابی مهدی. ظرفیت آموزش مسائل مدل‌سازی برای تغییر نگرش دانش‌آموزان نسبت به ریاضی . دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1396; 5 (9) :167-192

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2705-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
2- استاد دانشگاه فردوسی مشهد ، alamolhodaei@yahoo.com
3- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (1006 مشاهده)
:   با توجه به تأکید سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای مهارت­های مدل­سازی دانش ­آموزان، این مطالعه به بررسی نگرش ریاضی و نظرات ۲۴۴ دانش­آموز پایۀ دوم متوسطه دربارۀ مسائل مدل­سازی ریاضی می ­پردازد. این تحقیق به‌صورت پیش آزمون-مداخله­ آموزشی-پس آزمون برگزار شد. مداخله آموزشی به این صورت بود که دانش‌آموزان در دو گروه با شیوۀ آموزشی متفاوت شیوۀ آموزشی مستقیم (معلم‌محور) و شیوۀ استراتژی عمل‌گرا (دانش‌آموز محور) طی 6 جلسه به حل مسائل مدل­سازی ریاضی پرداختند. برای جمع ­آوری اطلاعات از یک پرسشنامه در مقیاس لیکرت و یک پرسشنامۀ باز پاسخ استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مسائل مدل­سازی در هر دو گروه آموزشی، بهبود نگرش ریاضی دانش­ آموزان را به ­همراه داشته است. به‌علاوه، درحالی‌که اغلب دانش ­آموزان دربارۀ مسائل مدل­سازی نگرش مثبتی دارند، آن­ها را کاربردی و جالب توصیف کردند، برخی هم نظراتی منفی داشتند.
متن کامل [PDF 827 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb