دوره 5، شماره 9 - ( 6-1396 )                   دوره 5 شماره 9 صفحات 193-214 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi A, Haji Hossein Nejad G, Moosapour N, Beh Pajooh A. The Goals of the Curriculum Orientation and Mobility in Iran and America (Especially the Visually Impaired Students) . CSTP. 2017; 5 (9) :193-214
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html
کریمی اشرف، حاچی حسین نژاد غلامرضا، موسی پور نعمت اله، به پژوه احمد. هدف‌های برنامه‌درسی جهت‌یابی و تحرک در ایران و آمریکا (ویژه نابینایان و کم‌بینایان) . دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1396; 5 (9) :193-214

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html


1- دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی
2- دانشیار دانشگاه خوارزمی ، hosseinnejad_1@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه فرهنگیان
4- استاد دانشگاه تهران
چکیده:   (874 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ هدف‌های برنامۀ درسی جهت‌یابی و حرکت در آمریکا و ایران و با استفاده از روش بِرِدی در مطالعات تطبیقی انجام شده است. این مقایسه نشان داد که این برنامۀ درسی در آمریکا با داشتن 41 هدف عملکردی حرکتی، 38 هدف کلی و 263 هدف جزئی، که 48 هدف آن به کم‌بینایان اختصاص دارد، برای پوشش دادن به نیازهای حرکتی دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی در محیط‌های پنجگانۀ خانه/زندگی، مدرسه، مسکونی، تجاری و حمل‌و نقل عمومی توسعه یافته است. برنامۀ درسی این مهارت‌ها در ایران با رویکرد بزرگسال‌محور دارای 10 هدف کلی و 75 هدف جزئی است که اساساً بر مهارت‌های کلاسیک جهت‌یابی و حرکت تمرکز دارد. در نتیجه برنامۀ درسی جهت‌یابی و حرکت در آمریکا فرصت‌های متعدد یادگیری معنادار را برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا فراهم ‌می‌کند اما برنامۀ درسی جهت‌یابی و حرکت در ایران فرصت‌های محدودتری را صرفاً برای یادگیری نابینایان ایجاد می‌کند.

متن کامل [PDF 599 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb