دوره 11، شماره 21 - ( 1-1402 )                   دوره 11 شماره 21 صفحات 526-493 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1337 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه­های طرح خوانا در محتوای برنامه درسی فارسی دوره دوم ابتدایی انجام گرفت که از نظر روش، با تکنیک تحلیل محتوا و بر اساس آنتروپی شانون بود. جامعه پژوهش کتاب­های فارسی دوره دوم ابتدایی و نمونه­گیری مطرح نبود. ابزار گردآوری، سیاهه تحلیل محتوای محقق­ساخته بود که روایی آن با نظرات استادان محترم برنامه درسی و مدرسان استانی طرح خوانا تأیید گردید. پایایی آن نیز توسط مدرسان طرح خوانا انجام و ضریب توافق 85 صدم بدست آمد. بر اساس یافته­های این پژوهش، میزان توجه به مؤلفه­ مهارت­های زبانی طرح خوانا در محتوای برنامه درسی فارسی­ چهارم 80، پنجم 80،  ششم 85 درصد؛ و در مجموع فارسی سه پایه دوره دوم 82 درصد و میزان توجه به مؤلفه آداب و مهارت­های زندگی طرح خوانا (ادب، مسئولیت­پذیری و جرأت­ورزی) در محتوای فارسی چهارم 55، پنجم 47، ششم 42 و در مجموع 48 درصد می­باشد.
شماره‌ی مقاله: 13
متن کامل [PDF 738 kb]   (314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا
دریافت: 1401/8/5 | ویرایش نهایی: 1402/9/6 | پذیرش: 1402/4/12 | انتشار: 1402/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.