TY - JOUR JF - cstp JO - نظریه و عمل VL - 5 IS - 9 PY - 2017 Y1 - 2017/9/01 TI - The Goals of the Curriculum Orientation and Mobility in Iran and America (Especially the Visually Impaired Students) TT - هدف‌های برنامه‌درسی جهت‌یابی و تحرک در ایران و آمریکا (ویژه نابینایان و کم‌بینایان) N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ هدف‌های برنامۀ درسی جهت‌یابی و حرکت در آمریکا و ایران و با استفاده از روش بِرِدی در مطالعات تطبیقی انجام شده است. این مقایسه نشان داد که این برنامۀ درسی در آمریکا با داشتن 41 هدف عملکردی حرکتی، 38 هدف کلی و 263 هدف جزئی، که 48 هدف آن به کم‌بینایان اختصاص دارد، برای پوشش دادن به نیازهای حرکتی دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی در محیط‌های پنجگانۀ خانه/زندگی، مدرسه، مسکونی، تجاری و حمل‌و نقل عمومی توسعه یافته است. برنامۀ درسی این مهارت‌ها در ایران با رویکرد بزرگسال‌محور دارای 10 هدف کلی و 75 هدف جزئی است که اساساً بر مهارت‌های کلاسیک جهت‌یابی و حرکت تمرکز دارد. در نتیجه برنامۀ درسی جهت‌یابی و حرکت در آمریکا فرصت‌های متعدد یادگیری معنادار را برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا فراهم ‌می‌کند اما برنامۀ درسی جهت‌یابی و حرکت در ایران فرصت‌های محدودتری را صرفاً برای یادگیری نابینایان ایجاد می‌کند. SP - 193 EP - 214 AU - Karimi, Ashraf AU - Haji Hossein Nejad, Golamreza AU - Moosapour, Nematolah AU - Beh Pajooh, Ahmad AD - KW - Blind and low vision students KW - Orientation and Mobility KW - Curriculum Goals and objectives KW - Comparative study UR - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2711-fa.html ER -