Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
بررسی سطح خود تعیینگری دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه مهر البرز با توجه به اصول و مؤلفههای رویکرد هتاگوژی
Study of students' self-determination in virtual College of Mehr-e-Alborz with regard to principles of Heutagogy
پژوهشي
Research
هدف از این پژوهش بررسی سطح رفتار یادگیری خودتعیینی هتاگوژیک دانشجویان با توجه به مبانی و چهارچوب نظری رویکرد هتاگوژی است که بهصورت مطالعۀ موردی در دانشگاه مجازی مهر البرز انجامشده است. از بین جامعۀ آماری پژوهش، یعنی دانشجویان دانشگاه مجازی مهر البرز که 690 بودند، تعداد 120 نفر با توجه به جدول مورگان بهصورت تصادفی با انتساب متناسب انتخاب و بر اساس سطح رفتار یادگیری خودتعیینی هتاگوژیک موردمطالعه قرار گرفتند. رفتار یادگیری هتاگوژیک دانشجویان از دیدگاه خود آنان بر اساس متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، ترم تحصیلی و عملکرد تحصیلی) با ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمعآوریشده است. نتایج بهدستآمده نشاندهندۀ معناداری رابطۀ بین دو متغیر عملکرد تحصیلی و رفتار یادگیری هتاگوژیک است. بهطوریکه رفتار یادگیری هتاگوژیک حدود 35% از تغییرات عملکرد تحصیلی دانشجویان دورههای مجازی را تبیین میکند. و درمجموع سطح یادگیری خودتعییتی هتاگوژیک دانشجویان متوسط یا نسبتاً مطلوب برآورد شده است.
This paper is to investigate the heutagogic self-determined learning behavior of the students according to the theoretical foundations and framework of the heutagogic approach which has been carried out as a case study in Mehr-e Alborz virtual university. Among study population of Mehr-e Alborz virtual university students which were 690 people, 120 students were selected randomly by means of Proportional Stratified Random Sampling according to Morgan table and were then studied based on the heutagogic learning behavior level. Heutagogic learning behavior of the students from their view points were collected based on demographic variables (age, gender, semester and academic performance) by a researcher-developed questionnaire. The results indicate a significant relationship between two variables of academic performance and heutagogic learning behavior So that heutagogic learning behavior explains about 35% of the changes in academic performances of electronic students. Totally the heutagogic self-determined learning behaviors of the students have been estimated by intermediate or rather good level.
هتاگوژی , آندراگوژی , وب2.0 , خودتعیینی پداگوژی , یادگیری مجازی ,
Heutagogy , Andragogy , Web2 , Self-determined , Pedegogy , Virtual learning ,
35
60
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-12&slc_lang=fa&sid=1
Bahar
Solaymani
بهار
سلیمانی
100319475328460032
100319475328460032
Yes
دانشگاه تهران
Rezvan
Hakimzadeh
رضوان
حکیم زاده
malekipour95@gmail.com
100319475328460033
100319475328460033
No
دانشگاه تهران
noruzali
Karamdoost
نوروزعلی
کرمدوست
100319475328460034
100319475328460034
No
دانشگاه تهران