Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
ارزیابی کیفیت برنامههای درسی میانرشتهای علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران
Evaluating the Quality of Interdisciplinary Curricula of Humanities In Iranian Higher Education
پژوهشي
Research
با توجه به تحولاتی که در جوامع بشری به دلیل تغییرات سریع علمی و تکنولوژیکی رخ داده است، بهرهمندی از میانرشتهایها، ضرورتی اجتنابناپذیر است. لازمۀ تولید و اجرای موفق برنامههای درسی میانرشتهای،ارزشیابی و به تبع آن بازنگری مداوم، است. هدف اصلی تحقیق حاضر، ارزشیابی برنامههای درسی میانرشتهای علوم انسانی در آموزش عالی ایران است. حال این سؤال مطرح میشود که وضعیت موجود این برنامهها در آموزش عالی ایران تا چه میزان با وضعیت مطلوب انطباق دارد؟برای پاسخ به این سوال از روش پژوهش ارزشیابی بر بنیاد رویکرد آمیخته استفاده شده است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل برنامههای درسی میانرشتهای علوم انسانی نظام دانشگاهی ایران است. متناسب با متغیرها و چهار گروه اطلاعرسان این تحقیق، روشهای جمعآوری دادهها تعیین شد. نتایج حاکی از آن است که تمامی مؤلفههای برنامۀدرسی، (شامل اهداف، محتوا و سرفصلها، روشهای تدریس و ارزشیابی، و نیز دورههای بازآموزی) نیاز به بازنگری و تحول بنیادی دارد.
According to scientific and technological changes that are emerging in society, the necessity of using interdisciplinaries is unavoidable. Successful development and implementation of interdisciplinary curricula need evaluation and revision continuously. The main aim of this study is to evaluate the humanities interdisciplinary curricula in higher education of Iran. Now the question is: "How much the current status of the curricula in higher education of Iran is adapted with the desired status"? To answer this question, evaluative research method, based on mixed methods, has been ussed.The population of this research includes humanities interdisciplinary curricula in higher education of Iran. Methods of data collecting were determined according to research variables and four study groups. The findings indicate that all components of the curriculum (including objectives, content and topics, teaching and evaluation methods, and retraining courses) need to be reviewed and be changed fundamentally.
برنامۀدرسی میان رشته ای , ارزیابی , برنامۀدرسی میان رشته ای علوم انسانی , کیفیت ,
Interdisciplinary Curriculum , Evaluation , Interdisciplinary Curriculum of Humanities , Quality ,
61
84
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-16&slc_lang=fa&sid=1
Solmaz
Noorabadi
سولماز
نورآبادی
solnorr@yahoo.com
100319475328460040
100319475328460040
Yes
دانشگاه خوارزمی
Nematollah
Musapour
نعمت الله
موسی پور
n_mosapour@ yahoo.com
100319475328460041
100319475328460041
No
دانشگاه فرهنگیان
Majid
Aliasgari
مجید
علی عسگری
aliasgari@khu.ac.ir
100319475328460042
100319475328460042
No
دانشگاه خوارزمی
Gholamreza
Hajihosseinnajad
غلامرضا
حاجی حسین نژاد
hosseinnejad-1@yahoo.com
100319475328460043
100319475328460043
No
دانشگاه خوارزمی