Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
7
online
1
fulltext
fa
چالش های برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی در تربیت شهروندی – اجتماعی براساس مدل تایلر
The Challenges of Social Sciences Curriculum in Primary School Regarding Citizenship-Social Education based on the model Tyler
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
گزارش مورد
case report
<p dir="RTL">چکیده: پژوهش حاضر در زمینۀ یکی از اساسی­ترین مباحث روز در حوزۀ آموزش و پرورش و برنامه­ریزی درسی تحت عنوان "تربیت شهروندی ـ اجتماعی" انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعۀ آماری آنذمعلمان ابتدایی شهر تبریز که 337 نفر(276 زن و 61 مرد) به روش نمونه<span dir="LTR">­</span>گیری خوشه<span dir="LTR">­</span>ای چند مرحله<span dir="LTR">­</span>ای و نسبتی انتخاب شده<span dir="LTR">­</span>اند. ابزار جمع<span dir="LTR">­</span>آوری داده<span dir="LTR">­</span>ها پرسشنامۀ محقق ساخته<span dir="LTR">­</span> روا و پایا براساس عناصر برنامۀ درسی بود. برای تجزیه و تحلیل داده<span dir="LTR">­</span>ها از آزمون فریدمن و آزمون <span dir="LTR">t</span> استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می<span dir="LTR">­</span>دهد که در عنصر «هدف<span dir="LTR">­</span>ها»، مقولۀ ناتوانی هدف<span dir="LTR">­</span>های تربیت شهروندی در برقراری ارتباط مؤثر بین مدرسه و مؤسسات بیرون از مدرسه؛ در عنصر «محتوا»، بی<span dir="LTR">­</span> توجّه به تلفیق مفاهیم و مهارت<span dir="LTR">­</span>های شهروندی در حوزه<span dir="LTR">­</span>های مختلف یادگیری؛ در عنصر «فعّالیت<span dir="LTR">­</span>های یاددهی ـ یادگیری»، عدم اجرای فعّالیت­های مناسب و در عنصر «ارزشیابی»، عدم توجّه به خلاقیت و نوآوری فراگیران؛ بالاترین اولویت را در بین چالشهای مطرح شده به خود اختصاص داده<span dir="LTR">­</span>اند. هم چنین در نتایج آزمون <span dir="LTR">t</span> مستقل نیز نشان از وجود تفاوت معنی<span dir="LTR">­</span>داری بین نظرات معلّمان مرد و زن در سه عنصر محتوا، فعالیت­های یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی دارد اما درخصوص عنصر هدف بین دو گروه تفاوت معنی­داری وجود ندارد.</p>
<p><strong>Abstract: </strong>This study has been conducted about one of the fundamental debates in educational system and curriculum development titled“social-citizenshiptraining”. The methodology was descriptive-survey and the sampling population was 337 (61 male- 276 female) elementary school teachers in Tabriz which were selected on the basis of multi-staged and comparative cluster sampling For data analysis the Freidman test used. The findings showed that in the“goals”stage the failure of the goals of citizenship training in establishing an effective relationship between schools and other organizations; In“content”stage the negligence of modulation of concepts and skills of citizenship in different zones of learning; in“teaching and learning”stage lack of appropriate activities and in“evaluation”stage overlooking the creativity and innovation of learners;were among the most significant challenges. Meanwhile,the result of the independent T test showed that there was a meaningful difference between the views of female and male teachers on“content”,“learning and teaching activities” and“evaluation“stages. However,about“goal”stage there was no substantial difference.</p>
تربیت شهروندی – اجتماعی, مطالعات اجتماعی, برنامۀ درسی, معلمان
Citizenship education, Social studies, Curriculum, Teachers.
55
80
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=1
رضا
فزونی شره جینی
10031947532846001076
10031947532846001076
Yes
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
موسی
پیری
10031947532846001077
10031947532846001077
No
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سیروس
اسدیان
10031947532846001078
10031947532846001078
No
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان