Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
9
online
1
fulltext
fa
ظرفیت آموزش مسائل مدلسازی برای تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به ریاضی
The potential of teaching modelling problems in the national curriculum for changing students’ attitude towards mathematics
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
پژوهشي
Research
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding: 0cm 9pt; vertical-align: top; text-align: justify;">: <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.5pt;"> با توجه به تأکید سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای مهارت­های مدل­سازی</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.5pt;">دانش ­آموزان، این مطالعه به بررسی نگرش ریاضی و نظرات ۲۴۴ دانش­آموز پایۀ دوم متوسطه دربارۀ مسائل مدل­سازی ریاضی می ­پردازد. این تحقیق بهصورت پیش آزمون-مداخله­ آموزشی-پس آزمون برگزار شد. مداخله آموزشی به این صورت بود که دانشآموزان در دو گروه با شیوۀ آموزشی متفاوت شیوۀ آموزشی مستقیم (معلممحور) و شیوۀ استراتژی عملگرا (دانشآموز محور) طی 6 جلسه به حل مسائل مدل­سازی ریاضی پرداختند. برای جمع ­آوری اطلاعات از یک پرسشنامه در مقیاس لیکرت و یک پرسشنامۀ باز پاسخ استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مسائل مدل­سازی </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.5pt;">در </span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.5pt;">هر دو گروه آموزشی، بهبود نگرش ریاضی دانش­ آموزان را به</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:10.5pt;">­همراه داشته است. بهعلاوه، درحالیکه اغلب دانش ­آموزان دربارۀ مسائل مدل­سازی نگرش مثبتی دارند، آن­ها را کاربردی و جالب توصیف کردند، برخی هم نظراتی منفی داشتند.</span></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="clear: both; text-align: justify;"></div>
<div style="text-align: justify;">The National curriculum of Islamic Republic of Iran has been focused on promoting students’ modeling skills. In consideration of this emphasis, this study has investigated the attitudes towards mathematics and the views towards mathematical modeling problems of 244 students in grade 10. This research was conducted with a pre-test, followed by an educational intervention and a post-test. During the educational intervention, two groups of students with different instructional formats; the direct teaching method, which is teacher-centered, and the operative-strategic method, which is student-centered, attended 6 sessions of modeling problem-solving. In order to gather data for the study, a Likert scale and an open questionnaire were used. The results of this study showed that teaching modeling problems improved students’ attitudes towards mathematics in both groups. While most students had positive attitudes that expressed the modeling problems as interesting and applicable, other students had negative comments.</div>
نگرش ریاضی, مسائل مدل سازی ریاضی, روش-های آموزشی
math attitude, mathematical modeling problems, teaching methods
167
192
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-559-2&slc_lang=fa&sid=1
Zakieh
Parhizgar
زکیه
پرهیزگار
zakieh.parhizgar@gmail.com
10031947532846001558
10031947532846001558
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Hassan
Alamolhodaei
حسن
علم الهدایی
alamolhodaei@yahoo.com
10031947532846001559
10031947532846001559
Yes
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Mehdi
Jabbari Nooghabi
مهدی
جباری نوقابی
jabbarinm@um.ac.ir
10031947532846001560
10031947532846001560
No
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد