دوره 5، شماره 9 - ( 6-1396 )                   دوره 5 شماره 9 صفحات 105-142 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی ، n.mortazanejad@gmail.com
2- دانشیار دانشگاه خوارزمی
3- استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2198 مشاهده)
آموزش کارآفرینی از حوزه‌های علمی‌ای است که رشد سریعی دارد اما محتوا و روش تدریس آن مبهم است. در این مقاله مطالعات موجود دربارۀ عناصر برنامۀ درسی کارآفرینی - اهداف، محتوا، رویکردهای تدریس و ارزشیابی - گردآوری و با سنتز آن‌ها ترکیبی بهینه ارائه‌ شده است. معیار انتخاب این مطالعات، مطالعۀ یک یا چند عنصر فوق در دورۀ آموزش عمومی، طی سال‌های 2016-2000 بوده است. در پایان هر بخش تجمیع یافته‌ها و نتیجه‌گیری کلی ارائه شده است. طبق یافته‌های تحقیق، اهداف دورۀ ابتدایی، آشنایی با مفاهیم پایه، انگیزه، علاقه و روحیۀ کارآفرینانه و در دورۀ متوسطه، پرورش مهارت‌ها و شایستگی‌های کارآفرینی است. محتوا منطبق بر اهداف بوده و در سه سال نخست ابتدایی، تلفیقی و پس از آن به هر دو حالت تلفیق و درس جداگانه است. رویکردهای فعال تدریس، به‌ویژه رویکردهای استقرایی و شهودی مناسب‌اند. رویکردهای ارزشیابی اصیل و عملکردی تناسب بیشتری با ماهیت کارآفرینی دارند؛ در نهایت باید اضافه کرد که ارزشیابی‌های تکوینی  در این عرصه حائز اهمیت هستند.
متن کامل [PDF 836 kb]   (1369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲