چکیده: (3642 مشاهده)
هدف مطالعهی حاضر تحلیل نوع و میزان تأثیرگذاری نقشآفرینانِ برنامه درسی در کمیتهی برنامهریزی درسی دانشگاههای منتخب ایران با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. از بین متخصصین برنامهریزی درسی و موضوعی در کمیتههای برنامهریزی درسی، 21 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند و استفاده از «معیار اشباع» انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته عمیق جمعآوری و با استفاده از روش کلایزی تحلیل شدند. تحلیل دادههای مصاحبه به ایجاد یک مقوله اصلی «اثرگذاری نقشآفرینان برنامهریزی درسی» و سه مقوله فرعی: 1-معیارهای انتخاب اعضایِ کمیتههای برنامهریزی درسی (مقاومت در برابر تغییرات، سیاستزدگی و دوزیست نبودن در میدان نظر و عمل)، 2-سهم مشارکت متخصصین برنامهریز درسی و موضوعی در برنامهریزی درسی (حاکمیت متخصص موضوعی، نگاه سطحی و غیر علمی به عمل برنامهریزی درسی ) و 3-سهم مشارکت دانشجویان و کارفرمایان در برنامهریزی درسی (بیتوجهی به حضور دانشجویان و مشارکت ضعیف کارفرمایان در برنامهریزی درسی) انجامید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن دریافت: 1398/10/1 | ویرایش نهایی: 1400/2/1 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1400/1/31