%0 Journal Article %A Ghaderi, Sayyed Ali %A Mahram, Behrooz %A Saeedy Rezvani, Mahmoud %A Noghani Dokht Bahmani, Mohsen %A Karami, Morteza %T Analyzing Curriculum Theories Based on Miller's Taxonomy to Identify an Appropriate Theoretical Framework for Designing Crisis-based Curricula %J Journal of Theory & Practice in Curriculum %V 7 %N 13 %U http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2977-fa.html %R %D 2019 %K crisis, crisis-based curriculum, theories of curriculum, social humanistic theory, %X هدف این پژوهش، شناسایی و ایجاد بستر نظری مناسب برای طراحی برنامه‌درسی در شرایط بحران بود. در این راستا، ابتدا با تحلیل اسناد و روش نقد توسعی، پیامدهای بحران‌ها بر جامعه و نظام آموزشی استخراج و مبنای نقد و استنتاج قرار گرفت. سپس دسته­ بندی­های مطرح در نظریه برنامه‌درسی بررسی و با توجه به معیارهایی چون جامعیت و کارآیی در پاسخگویی به مساله پژوهش، طبقه‌بندی جان میلر انتخاب و موضع نظریه های تشریح شده آن­ در قبال این شرایط تحلیل شد. بر اساس نتایج، با نظر به شرایط خاص روانی و اجتماعی افراد درگیر در بحران، رهنمودهای نظریه انسان‌گرایی اجتماعی برای طراحی یک برنامه درسی که به افزایش تاب‌آوری و بازگشت سریعتر افراد به شرایط عادی کمک کند نسبت به دیدگاه‌های دیگر مناسب‌تر تشخیص داده شد. وحدت بنیان های نظر و عمل برنامه درسی در شرایط بحران، ضرورت غیرقابل اجتنابی است که در تحلیل نهایی اشاره شده است. %> http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2977-fa.pdf %P 261-298 %& 261 %! identifying the appropriate theoretical basis for designing crisis-based curricula %9 Research %L A-10-1318-1 %+ Ferdoesi University of Mashhad %G eng %@ 2345-4938 %[ 2019