AU - Nejati Barzoki, Nasrin AU - Madani, Seyed Ahmad AU - Amini, Mohammad TI - Investigating Mastery of Female Senior Elementary Students over Science and Mathematics: A Contemplation on the Selection of Curriculum Content in terms of Learnability Criteria PT - JOURNAL ARTICLE TA - cstp JN - cstp VO - 8 VI - 15 IP - 15 4099 - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3122-fa.html 4100 - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3122-fa.pdf SO - cstp 15 AB  - در این تحقیق میزان تسلط دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی روی محتوای علوم و ریاضیات مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط سطح تسلط با «قابلیت یادگیری» محتوای برنامه درسی تحلیل شده است. تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمی-کیفی) است. 914 نفر از دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی به عنوان نمونه آماری به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز برای پایه‌های چهارم و پنجم از آزمون‌های پایانی محقق‌ساخته گردآوری گردید و برای دروس علوم و ریاضیات پایه ششم نیز از آزمون‌های سراسری این پایه استفاده شد. پایایی آزمون‌های محقق‌ساخته نیز بر حسب ضریب آلفای کرونباخ بین 77/0 تا 86/0 محاسبه شد که مطلوب بود. میزان یادگیری دانش‌آموزان تقریباً در نیمی از مطالب دروس علوم و تقریباً در تمامی مطالب دروس ریاضی زیر سطح تسلط است. به نظر می‌رسد «قابلیت یادگیری» محتوای این دروس به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل شایسته توجه بیشتر است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - cstp PG - 71 PT - Research YR - 2020