TY - JOUR T1 - Representation of Components of National Identity (Islamism and Iranism Dimension) in Persian Textbooks (Bekhanim VA Benvisim) of Primary Education TT - بازنمایی مولفه‌های هویت ملی (بعد اسلامیت و ایرانیت) در کتاب‌های درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) دوره‌ی آموزش ابتدایی JF - cstp JO - cstp VL - 8 IS - 16 UR - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html Y1 - 2020 SP - 301 EP - 332 KW - Representation KW - Elementary Persian Books KW - National Identity KW - Iraniannity KW - Islamic N2 - هدف پژوهش حاضر بازنمایی بعد اسلامیت و ایرانیت هویت ملی در محتوای کتاب‌های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم دوره‌ی ابتدایی است که از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بهره‌ گرفته شده است. کتاب‌های درسی فارسی دوره­ی ابتدایی با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش، در بعد ایرانیت ۶ مقوله‌ی اصلی و در بعد اسلامیت ۱۳ مقوله بوده، که حاکی از آن است ایدئولوژی حاکم در قالب گفتمان مسلط در تالیف کتاب­ها تاثیرگذار بوده است. همچنین نظر به اینکه زمینه‌ی کتاب­های که مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر محتوا فارسی است و باید به ادبیات فارسی مربوط به کشور ایران بپردازد اما این پیشینه‌ی پر بار ادبی به حاشیه رفته است. بازنمایی بعد اسلامیت حاکی از غالب بودن هویت اسلامی و اهمیت ویژه این بعد هویتی است؛ در نتیجه هویت ملی توازن خود را از دست داده و در معرض سوءگیری ایدئولوژیک قرار گرفته است. M3 ER -