%0 Journal Article %A Soltani, Asghar %T Searching for the Origins of Schwab's Deliberative Curriculum Theory in the Thoughts of Aristotle, Dewey and Habermas %J Journal of Theory & Practice in Curriculum %V 4 %N 7 %U http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2580-fa.html %R 10.18869/acadpub.cstp.4.7.167 %D 2016 %K Deliberative, Curriculum, Schwab, Curriculum theory., %X هدف اصلی این پژوهش، کاوش مبانی و ریشه‌های نظریه برنامه‌درسی عمل رایزنانه شواب است. به این منظور، پس از بررسی نظریه عمل رایزنانه شواب در مقدمه، مبانی و سرچشمه‌های آن در دیدگاه‌های ارسطو، دیویی و هابرماس بررسی شده است. بر این اساس، این‌گونه استدلال شده است که شواب نظریه خود را با الهام از دیدگاه‌های ارسطو در تمایز میان فضیلت‌های عقلانی و اخلاقی، مقوله‌های دانش و یادگیری از طریق عمل مفهوم‌پردازی کرده است. همچنین تمایز میان امور نظری و امور عملی در اندیشه دیویی، دیدگاه او در تفکر به همراه کثرت‌گرایی در امور از شالوده‌های اساسی تکوین نظریه عمل‌گرای شواب هستند. از سوی دیگر، ثنویت ابزاری – ارتباطی هابرماس، دیالوگ میان نمایندگان برای رسیدن به اهداف و شرایط گفتگو و مذاکره و همچنین تصمیم‌گیری‌ در سطح خرد بر اساس عقلانیت ارتباطی، دلالت‌های مهمی در نظریه عمل رایزنانه شواب داشته‌اند. %> http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2580-fa.pdf %P 167-196 %& 167 %! Origins of Schwab's Deliberative Curriculum Theory %9 Research %L A-10-171-2 %+ Shahid Bahonar University of Kerman %G eng %@ 2345-4938 %[ 2016