Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
1
2
online
1
fulltext
fa
تبیین چارچوب نظری ابعاد و مؤلفههای نگرش جامع پژوهشگری و طراحی عناصر عمومی آن در برنامه درسی مدرسه ای
Explaining the theoretical framework and the components of research comprehensive approach and designing its general elements in the school curriculum
پژوهشي
Research
چکیده: پژوهش مؤثر مستلزم نهادینهسازی دانش، عاطفه مثبت و عمل پژوهش در محقق و یا نهادینهسازی نگرش جامع پژوهشگری در او است. پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهومپردازی مجدد نتایج پژوهشهای پیشین، انجام شده است. بر این اساس سوابق نظری و پژوهشی مرتبط با تحقق نگرش جامع پژوهشگری را تحلیل و ابعاد سهگانه؛ شناختی، عاطفی و عملکردی چارچوب نظری مذکور را به همراه مؤلفههای مطرح در ابعاد و گویههای مبین، سازماندهی نموده است. در پایان به ساختاری نمونه در طراحی عناصر عمومی برنامه درسی مدرسهای جهت تحقق نگرش جامع پژوهشگری، ارائه شده است. <br>
Abstract: An effective research requires the initialization of knowledge, positive affect and research action in the researcher as well as the initialization of research comprehensive attitude. The present study was conducted using descriptive-analytical method based on analyzing the concepts and re-processing the results of previous research. Based on this, theoretical and research background related to the realization of research comprehensive attitude were analyzed and three cognitive, emotional and functional dimensions of the mentioned theoretical framework along with the proposed components were organized in a clear dimensions and statements. At the end, a sample structure was presented in designing the general elements of school curriculum in order to realize research comprehensive approach. <br>
کلیدواژگان چارچوب نظری نگرش جامع پژوهشگری , برنامه درسی ,
Keyword theoretical framework , Comprehensive research attitude , Curriculum ,
99
124
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-23&slc_lang=fa&sid=1
Atieh
Hosseini Yazdi
عطیه سادات
حسینی یزدی
100319475328460060
100319475328460060
Yes
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
Mehdi
Sobhaninejad
مهدی
سبحانی نژاد
sobhaninejad@shahed.ac.ir
100319475328460061
100319475328460061
No
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد