Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
7
online
1
fulltext
fa
جستجوی مبانی نظریه برنامهدرسی عمل رایزنانه شواب در اندیشههای ارسطو، دیویی و هابرماس
Searching for the Origins of Schwab's Deliberative Curriculum Theory in the Thoughts of Aristotle, Dewey and Habermas
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
پژوهشي
Research
<p><span dir="RTL">هدف اصلی این پژوهش، کاوش مبانی و ریشههای نظریه برنامهدرسی عمل رایزنانه شواب است. به این منظور، پس از بررسی نظریه عمل رایزنانه شواب در مقدمه، مبانی و سرچشمههای آن در دیدگاههای ارسطو، دیویی و هابرماس بررسی شده است. بر این اساس، اینگونه استدلال شده است که شواب نظریه خود را با الهام از دیدگاههای ارسطو در تمایز میان فضیلتهای عقلانی و اخلاقی، مقولههای دانش و یادگیری از طریق عمل مفهومپردازی کرده است. همچنین تمایز میان امور نظری و امور عملی در اندیشه دیویی، دیدگاه او در تفکر به همراه کثرتگرایی در امور از شالودههای اساسی تکوین نظریه عملگرای شواب هستند. از سوی دیگر، ثنویت ابزاری </span><span dir="RTL">–</span><span dir="RTL"> ارتباطی هابرماس، دیالوگ میان نمایندگان برای رسیدن به اهداف و شرایط گفتگو و مذاکره و همچنین تصمیمگیری در سطح خرد بر اساس عقلانیت ارتباطی، دلالتهای مهمی در نظریه عمل رایزنانه شواب داشتهاند.</span></p>
<p>The main purpose of this study is exploring the roots and foundations of Schwab’s deliberative theory in curriculum. Therefore, after examining this theory in introduction, its foundations and origins were investigated. According to this, basic assumptions of this theory are practical and quasi practical arts, eclectic arts, commonplace and collective decision. Aristotle’s distinction between intellectual and moral virtues, knowledge categories and learning by doing are among the most important origins of Schwab’s’ theory. Distinction between theoretical and practical in Dewey’s ideas, his viewpoints on thinking along with pluralism are the essential foundations to evolution of Schwab’s theory. On the other hand, Haberma’s instrumental – communicative dualism, dialogue between commonplaces to achieve the goals and dialogue conditions and also decision making in micro level based on the communicative rationality, have some important implications for Schwab’s deliberative theory in curriculum.</p>
عمل رایزنانه, برنامهدرسی, شواب, نظریه برنامهدرسی.
Deliberative, Curriculum, Schwab, Curriculum theory.
167
196
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-171-2&slc_lang=fa&sid=1
Asghar
Soltani
اصغر
سلطانی
a.soltani.edu@uk.ac.ir
10031947532846001085
10031947532846001085
Yes
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان