Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
13
online
1
fulltext
fa
جایگاه آموزش بلوغ دختران در کتابهای درسی پایه هفتم
Teaching status of girls puberty in the seventh grade textbooks
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
پژوهشي
Research
<p dir="rtl">هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه آموزش بلوغ دختران در کتابهای درسی پایه هفتم دوره اول متوسطه بوده است. مؤلفههای بلوغ شامل: جنسی، جسمی، عاطفی، روانی (شخصیت)، ذهنی (شناختی)، اجتماعی، شرعی و عرفی در نظر گرفتهشده است. روش پژوهش موردنظر، تحلیل محتوای کیفی و جامعه آماری آن کتابهای درسی پایه هفتم در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1395 - 1394 بود که کتابهای تفکر و سبک زندگی (تفکر و سبک زندگی مشترک دختران و پسران و کتاب تکمیلی تفکر و سبک زندگی ویژه دختران)؛ پیامهای آسمان، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی پایه هفتم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در مجموع 337 مقوله در کتابهای درسی مزبور در رابطه با مؤلفههای بلوغ یافت شد که نتایج نشان داد که بلوغ شرعی با 115 مقوله (12/34%) دارای بیشترین میزان و بلوغ عرفی با 22 مقوله (52/6%) دارای کمتربن میزان بود.</p>
<p><strong>Abstract</strong><br>
<strong>The current study aims to evaluate teaching puberty components to girls in the seventh grade of first stage high school textbooks.</strong> These components includes sexual, physical, emotional, psychological, mental (cognitive), social, religious, and civil puberty. Research method was qualitative content analysis, and the target population included <strong>all the seventh grade of first stage high school textbooks in the school year 1394 - 1395</strong>, and among them Thinking and Lifestyle (Mutual book for boys and girls, Thinking and Lifestyle Mutual book for boys and girls), Divine Messages, Social Studies and Experimental Science were chosen. As a result, 337 puberty components were found in the chosen books. In case of evaluation of puberty with 115 (34/ 2%) components was in the first place and Religious puberty with 115(12/32%) categories had the highest amount and putative puberty with 22 categories (52/6%) had the lowest amount.<br>
</p>
بلوغ, آموزش, دختران, کتابهای درسی, پایه هفتم
puberty, education, girls, seventh, textbooks, grade
111
142
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-841-1&slc_lang=fa&sid=1
Fahimeh
Shabani sani
فهیمه
شعبانی ثانی
f.shabani@student.alzahra.ac.ir
10031947532846004640
10031947532846004640
Yes
Al-Zahra University in Tehran
دانشگاه الزهرا (س) تهران
Afsaneh
Naraghizadeh
افسانه
نراقی زاده
anaraghi@alzahra.ac.ir
10031947532846004641
10031947532846004641
No
Al-Zahra University in Tehran
دانشگاه الزهرا (س) تهران
Parvin
Ahmadi
پروین
احمدی
pahmadi@alzahra.ac.ir
10031947532846004642
10031947532846004642
No
Al-Zahra University in Tehran
دانشگاه الزهرا (س) تهران