Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
6
12
online
1
fulltext
fa
نقش تجربه هنر دوفرهنگی در آموزش میانفرهنگی(نمونه موردی: کودکان 9 ساله برزیلی)
The Role of Bicultural Art Experience in Intercultural Education (Case study: 9 Years Old Brazilian Children)
انعکاس تجربیات جهانی و بین المللی در حوزه برنامه درسی
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و ارتقا صلاحیت میانفرهنگی از طریق تجربه هنری در بین فرهنگ ایران و برزیل بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و شرکتکنندگان شامل دانشآموزان 9 ساله برزیلی میباشند. در این پژوهش تلاش شده است تجربه آموزشی در چهار مرحله علاقمندسازی، مقایسه دو فرهنگ، تجربه خلق هنر دوفرهنگی و بخش دیرپایی تجربه مورد بررسی قرار گیرد. برای پایایی و اعتبار یافتهها از روش مثلثسازی دادهها از نوع روششناختی استفاده شده است. یافتهها نشانگر افزایش ادراک فرهنگی از طریق تجربه هنری بوده است. همچنین تجربه هنری دوفرهنگی در خروج شرکتکنندگان از انکار و کاهش محسوس قطبیتگرایی موثر بوده و سبب تقلیل تمایز و پذیرش میانفرهنگی شده است. تجربه هنری سبب دیرپایی تجربه ادراک میانفرهنگی در کودکان میگردد.</p>
<p>The objective of this research is study the role of intercultural education through bicultural art experience for improving intercultural competence. For this, a phenomenological qualitative study designed aimed to introduce different aspects of Persian culture among 9 years old Brazilian children. It contained four steps: making interest, comparing two cultures, experiencing bicultural art creation and evaluating its durability. Triangulation of data as a method kind was used for the validity and reliability. Results indicates the influence of art experience on improving cultural understanding. Furthermore bicultural art experience was effective on shifting from denial stage, decreasing polarization significantly. It also increased the ability of minimization and acceptance. Finally, art experience caused durability of intercultural understanding among children.</p>
تجربه هنر دوفرهنگی, میان فرهنگی, حساسیت میانفرهنگی, کودکان, برزیل.
Bicultural art experience, Intercultural, Intercultural sensitivity, Children, Brazil.
67
92
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1016-1&slc_lang=fa&sid=1
Raika
Khorshidian
رائیکا
خورشیدیان
Raika.khorshidian@modares.ac.ir
10031947532846002879
10031947532846002879
No
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
Reza
Afhami
رضا
افهمی
Afhami@modares.ac.ir
10031947532846002880
10031947532846002880
Yes
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
Alireza
Araghieh
علیرضا
عراقیه
araghieh@iiau.ac.ir
10031947532846002881
10031947532846002881
No
Islamshahr branch,Islamic Azad university
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد (واحد اسلامشهر)
Alireza
sadeghi
علیرضا
صادقی
sadeghi@atu.ac.ir
10031947532846002882
10031947532846002882
No
Allameh Tabatabai university
دانشگاه علامه طباطبائی