Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
6
11
online
1
fulltext
fa
جایگاه محورهای تربیت هنری، ساختار محتوایی و الگوی سه وجهی برنامه درسی در کتاب های درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه
The Position of Artistic Education Aspects, Content Structure and Three-Dimensional Model of Curriculum in the Art and Culture Books of the Junior High School
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
كاربردي
Applicable
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding: 0in 9pt; vertical-align: top; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:b lotus;">شکوفاسازی ظرفیتهای هنری دانشآموزان از رسالتهای مهم آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است. از یک سو محورهای پنجگانۀ تربیت هنری متشکل از ارتباط با طبیعت، زیباییشناسی، تولید هنری، آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی-هنری و نقد هنری و از سوی دیگر ساختار محتوایی کتابهای درسی فرهنگ و هنر شامل هنرهای تجسمی، خوشنویسی، هنرهای سنتی، آوایی و نمایشی همگی موضوعاتی هستند که میبایست در پرورش توانمندیهای بالقوۀ آدمی، مد نظر برنامهریزان قرار گیرند. این مطالعه به شیوۀ تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعۀ هدف عبارت بود از کتابهای درسی فرهنگ و هنر هر سه پایۀ دورۀ اول متوسطه در سال تحصیلی 95-1394. واحد ثبت به متن، تصویر و فعالیت اختصاص یافت. کدگذاری به شیوۀ قیاسی و براساس محورهای موضوعی و ساختاری آموزش فرهنگ و هنر انجام پذیرفت. به منظور اعتباربخشی به فرایند کدگذاری، ده درصد از محتوا توسط ارزیاب دوم کدگذاری شد که میزان همبستگی برابر 89/0 بود. نتایج نشان داد که پرکاربردترین محورهای تربیت هنری به ترتیب عبارتند از تولید هنری، زیباییشناسی، نقد هنری، آشنایی با تاریخ و میراث فرهنگی-هنری و ارتباط با طبیعت. همچنین، اولویتهای اول تا پنجم در ساختار محتوایی کتابها عبارتند از هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی، خوشنویسی، هنرهای آوایی و هنرهای نمایشی. بررسی الگوی ساختار برنامۀ درسی نیز نشان داد که به هر سه وجه فعالیتهای تجویزی، نیمهتجویزی و غیرتجویزی توجه شده، اما محتوای این کتابها به لحاظ تناسب فعالیتها با محتوای آموزشیِ ارائه شده، شکل تلفیق، توازن و تنوع محتوایی و عدم تحریک و تهییج خلاقیت دانشآموزان نیازمند بازنگری است.</span></span><strong><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></strong></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p dir="RTL"><div style="clear:both;"></div></p>
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td align="left"><strong><span dir="RTL">:</span></strong> Flourishing students' artistic capacities is among the major missions of education in the Document of Fundamental Reform. The five axes of artistic education including communication with nature, aesthetics, artistic production, familiarity with cultural and artistic history and heritage, and artistic criticism, along with the content structure of culture and art textbooks including visual arts, calligraphy, traditional arts, vocal arts and performing arts are all issues that should be considered by planners in developing potential human abilities. This study involved the content analysis of the culture and art textbooks of the junior secondary system in 2015-2016. Images, texts, and activities were taken as the unit of record. The encoding method was deductive following the topical and structural aspects of culture and art education. To validate the encoding process, a second rater encoded 10 percent of the content, indicating a correlation of 0.89. The results revealed that artistic production, aesthetics, artistic criticism, familiarity with cultural and artistic history and heritage and communicating with nature are the most significant aspects of artistic education respectively. Additionally, visual arts, traditional arts, calligraphy, vocal arts, and performing arts are the main priorities. The study of the 3D model of curriculum structure showed the application of all three activity types (prescriptive, semi-prescriptive and non-prescriptive) in the textbooks, but their content needs to be reviewed regarding the coordination of activities with the educational content presented, the form of content integration, balance and diversity, and the lack of raising students’ motivation and creativity.</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p><div style="clear:both;"></div></p>
تربیت هنری, دوره اول متوسطه, محورهای تربیت هنری, ساختار محتوایی, الگوی سه وجهی برنامه درسی
artistic education, junior high school, aspects of artistic education, content structure, three-dimensional model of curriculum
31
66
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1012-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Firoozi
محمد
فیروزی
md.firoozi@gmail.com
10031947532846002457
10031947532846002457
Yes
Islamic Azad University, Arak Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
Mohammad
Seifi
محمد
سیفی
seifiarak@gmail.com
10031947532846002458
10031947532846002458
No
Islamic Azad University, Arak Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
Ali
Hoseinimehr
علی
حسینی مهر
hosseinimehrali@yahoo.com
10031947532846002459
10031947532846002459
No
Islamic Azad University, Takestan Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
Ali reza
Faghihi
علیرضا
فقیهی
faghihialireza@yahoo.com
10031947532846002460
10031947532846002460
No
Islamic Azad University, Arak Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک