Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
6
11
online
1
fulltext
fa
مفهوم سازی مشاوره برنامه درسی به عنوان یکی از قلمروهای نوین حوزه مطالعات برنامه درسی
Conceptualizing curriculum counseling as a new domain in the field of curriculum studies
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی
پژوهشي
Research
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding-top:0in;padding-right:9.0pt;padding-bottom:0in;padding-left:9.0pt;vertical-align:top;"><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">رشتههای علمی با توجه به نیازهای نوین جوامع تغییر و تحول مییابند. رشتۀ مطالعات برنامۀ درسی نیز از این اصل مستثنی نیست. یکی از مفاهیم نوینی که در حوزۀ مطالعات برنامۀ درسی مطرح شده است، مشاورۀ برنامۀ درسی می</span></span><span style="font-size:9.0pt;">¬</span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;">باشد. تبیین و بازنمایی این مفهوم میتواند در بهبود سطح یادگیری و تحقق اهداف برنامۀ درسی مؤثر باشد. در پژوهش حاضر مشاورۀ برنامۀ درسی بهعنوان مفهومی تازه در حوزۀ مطالعات برنامۀ درسی موردبحث قرار میگیرد. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع مرور نظاممند میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و جستجوها در منابع داده و اطلاعات اینترنتی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مفهوم مشاورۀ برنامۀ درسی جایگاه و مبنای نظری خود را در نظریههای نوِ مفهوم پردازان ازجمله نظریۀ پدیدارشناسی و اتوبیوگرافی برنامۀ درسی دارد. همچنین مشاورۀ برنامۀ درسی میتواند در ارتقاء سطح یادگیری و روشهای یاددهی- یادگیری و بهویژه توسعه و اعتلای شخصی فراگیران در چارچوب برنامههای درسی نقش مهمی ایفا نماید. رشتههای مشاوره و روانشناسی میتوانند در کنار حوزۀ مطالعات برنامۀ درسی در تحقق اهداف مشاورۀ برنامۀ درسی مؤثر باشند</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<p dir="RTL"><div style="clear:both;"></div></p>
<p>Scientific disciplines evolve based on the modern needs of societies and curriculum is no exception. One of the recent concepts introduced in the curriculum area is curriculum counseling. Explaining and conceptualizing this concept could facilitate the improvement of the learning level and realizing the objectives of the curriculum. In this study, curriculum counseling was discussed as a new concept in curriculum studies. The approach employed in this research was qualitative with systematic review. The research data was collected through library studies and documentation. The findings of this study indicated that the concept of counseling curriculum has its theoretical basis and ground in new conceptualists’ theories, including phenomenology theory and autobiography of the curriculum. In addition, curriculum counseling could play an important role in improving the level of learning and the teaching-learning methods, and particularly the development and enhancement of learner personality within the framework of curriculum. Counseling and psychology could cooperate effectively in curriculum studies in order to achieve curriculum counseling goals. </p>
مطالعات برنامه درسی, مشاوره, مشاوره برنامه درسی, قلمروهای برنامه درسی
curriculum studies, counseling, curriculum counseling, conceptualization.
105
140
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1027-1&slc_lang=fa&sid=1
mohammadtaghi
roodi
محمدتقی
رودی
mohammad.roodi@yahoo.com
10031947532846002461
10031947532846002461
Yes
دانشگاه شهید بهشتی
kourosh
fathi vajargah
کوروش
فتحی واجارگاه
kouroshfathi2@gmail.com
10031947532846002462
10031947532846002462
No
دانشگاه شهید بهشتی
mahboobeh
arefi
محبوبه
عارفی
arefi6@gmail.com
10031947532846002463
10031947532846002463
No
دانشگاه شهید بهشتی
rezvan
hakimzadeh
رضوان
حکیم زاده
hakimzadeh@ut.ac.ir
10031947532846002464
10031947532846002464
No
دانشگاه تهران
masuod
sharifi
مسعود
شریفی
m5charif@yahoo.fr
10031947532846002465
10031947532846002465
No
دانشگاه شهید بهشتی