Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
7
14
online
1
fulltext
fa
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامۀ درسی کارورزی مبتنی بر خود شرح حال نویسی مشارکتی در دانشگاه فرهنگیان
Designing and validation of Internship curriculum pattern based on Collaborative Autobiography in Teacher Education in Iran
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامۀدرسی کارورزی مبتنی بر خودشرح­ حال­ نویسی مشارکتی در نظام تربیت­ معلم ایران است. در این پژوهش تلاش شده است تا نخست با استفاده از روش اسنادپژوهی، منابع و متون تخصصی مرتبط با موضوع، مورد تحلیل قرار گیرد تا مبانی علمی خودشرح­ حال نویسی مشارکتی استخراج شده و متعاقبآ دلالت ­های عناصر برنامۀدرسی این نوع از کارورزی تدوین گردد. در گام دوم، پرسشنامۀ محقق ­ساخته تدوین و به منظور اعتباربخشی الگوی پیشنهادی از نظرات اساتید برنامۀدرسی و مدرسان واحدهای درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استفاده شده است. طبق یافته ­های پژوهش اجرای مطلوب برنامۀدرسی کارورزی نیازمند هم­یاری و فعالی ت­های مشارکتی و چندجانبه میان دانشجومعلمان، استادان و معلمان ­راهنما است و آنچه به این هم­یاری معنا می بخشد روایت­ ها و تجارب زندگی قابل پیوند با اهداف واحدهای درسی کارورزی و موضوعات درسی است.
This study aims to designing and validation of internship curriculum pattern based on collaborative autobiography in Teacher Education in Iran. In this research, it has been attempted to first analyze the specialized texts related to the subject, in order to extract the Foundations of collaborative Autobiography, and subsequently the implications of curriculum elements of this kind of internship<span dir="RTL">.</span>In the second step, a researcher-made questionnaire was developed and in order to validate the proposed model, the views of the teachers of the curriculum and the instructors of the internship courses at Farhangian University were used. According to the findings, the desirable implementation of the internship curriculum requires collaborative and multidimensional collaborative and multidisciplinary activities among the students of science, teachers and teachers, and what makes this sense meaning the narratives and life experiences that can be linked to the goals Courses are internships and courses.<br>
<br>
تربیت معلم, کارورزی, خودشرح حال نویسی, پژوهش روایی, یادگیری مشارکتی
Teacher education, Internship, Autobiography, Narrative inquiry, Collaborative learning
395
442
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1031-1&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Ghorbani
حسین
قربانی
ghorbani@edu.ui.ac.ir
10031947532846004113
10031947532846004113
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Ebrahim
Mir shah jafari
ابراهیم
میرشاه جعفری
jafari@edu.ui.ac.ir
10031947532846004114
10031947532846004114
Yes
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Ahmad reza
Nasr
احمدرضا
نصر
arnasr@edu.ui.ac.ir
10031947532846004115
10031947532846004115
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان
Mohamad Reza
neyestaniy
محمدرضا
نیستانی
m.neyestani@gmail.com
10031947532846004116
10031947532846004116
No
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان