Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
13
online
1
fulltext
fa
تغییر نقش معلم مبتنی بر نظریه پیچیدگی: از بازنمایی به تسهیل نوپدیدی
Changing the Role of Teacher according to Complexity Theory: From Representation to Facilitating Emergence
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
پژوهشي
Research
<span b="" dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: ">هدف مطالعه حاضر، بازاندیشی درباره نقش معلم در فرایند یاددهی/یادگیری مبتنی بر نظریه پیچیدگی است. برای این منظور نقش معلم در بینش سنتی کمنیوس و نیز بینش منتقدانه دیوئی مطرح شده و از نقش معلم در نظریه پیچیدگی دفاع شده است به گونه ای که مطالعه حاضر انگاره تسهیلگر نوپدیدی را به جای انگاره معلم بازنمایاننده پیشنهاد می کند. چنین است که </span><span b="" dir="RTL" lang="FA" style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: ">نقش تسهیلگری مطابق با نظریه پیچیدگی، فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت همراه با درگیری و توجه، گوش فرادادن هرمنوتیکی، بکار آمدن نیروی تخیل و فی البداهگی، و نوپدیداری تفسیرهای گوناگون </span><span b="" dir="RTL" lang="FA" style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: ">و پدیداری دانش و آگاهی نوپدید زمانی، غیرخطی، پیش بینی ناپذیر، خودسازمان و مشترک است. </span><span b="" dir="RTL" lang="FA" style="font-size: 12pt; line-height: 115%; font-family: ">با چنین بینشی تسهیلگری و یادگیری همچون دو امر همزمان و پیوسته، که هیچ یک به معلم یا فراگیران نیز محدود نمی شوند، بسترساز نوپدیدآیی دانش زمانی و مشترک در سطح کلاس است.</span>
The present study seeks to rethink the role of the teacher in the teaching-learning process according to the complexity theory. First, the role of the teacher is explained in the traditional vision of Comenius and Dewey's critical insight and then the role of the teacher is discussed in the complexity theory. Then, the teacher’s image as an emergence facilitator is suggested instead of their image as a representer. In this way, the facilitator role, as recommended by the complexity theory, involves creating a context for participation along with engagement and attention, hermeneutic listening, using imagination and improvising, the emergence of different interpretations, and the non-linear, unpredictable, self-regulated, and common knowledge and awareness. From this viewpoint, facilitating and learning which are considered as simultaneous and continuous and are not limited to teacher or learners, could establish a context for the emergence of common knowledge at the classroom level.
نظریه پیچیدگی, تسهیلگری, نوپدیدی, بازنمایی
Complexity theory, Facilitating, Emergence, Representation
299
328
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1102-1&slc_lang=fa&sid=1
Parvin
Bazghandi
پروین
بازقندی
pbazghandi@gmail.com
10031947532846003500
10031947532846003500
No
دانش آموخته دانشگاه خوارزمی
Saeid
Zarghami-Hamrah
سعید
ضرغامی همراه
szarghami@khu.ac.ir
10031947532846003501
10031947532846003501
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Reza
Mohammadi Chaboki
رضا
محمدی چابکی
rmrahy@gmail.com
10031947532846003502
10031947532846003502
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی