Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
13
online
1
fulltext
fa
واکاوی نظریههای برنامهدرسی بر مبنای طبقهبندی میلر به منظور شناسایی بستر نظری مناسب برای طراحی برنامههایدرسی مبتنی بر شرایط بحران
Analyzing Curriculum Theories Based on Miller's Taxonomy to Identify an Appropriate Theoretical Framework for Designing Crisis-based Curricula
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی
پژوهشي
Research
<h3 dir="RTL">هدف این پژوهش، شناسایی و ایجاد بستر نظری مناسب برای طراحی برنامهدرسی در شرایط بحران بود. در این راستا، ابتدا با تحلیل اسناد و روش نقد توسعی، پیامدهای بحرانها بر جامعه و نظام آموزشی استخراج و مبنای نقد و استنتاج قرار گرفت. سپس دسته­ بندی­های مطرح در نظریه برنامهدرسی بررسی و با توجه به معیارهایی چون جامعیت و کارآیی در پاسخگویی به مساله پژوهش، طبقهبندی جان میلر انتخاب و موضع نظریه های تشریح شده آن­ در قبال این شرایط تحلیل شد. بر اساس نتایج، با نظر به شرایط خاص روانی و اجتماعی افراد درگیر در بحران، رهنمودهای نظریه انسانگرایی اجتماعی برای طراحی یک برنامه درسی که به افزایش تابآوری و بازگشت سریعتر افراد به شرایط عادی کمک کند نسبت به دیدگاههای دیگر مناسبتر تشخیص داده شد. وحدت بنیان های نظر و عمل برنامه درسی در شرایط بحران، ضرورت غیرقابل اجتنابی است که در تحلیل نهایی اشاره شده است.</h3>
The goal of this study was to identify and develop an appropriate theoretical framework for designing curricula in crises. In this regard, first, by document analysis and ampliative criticism methods, the consequences of crises on the society and the educational system were extracted and used as a basis for criticism and drawing a conclusion. Then, relevant taxonomies in curriculum theories were studied, and based on some criteria such as comprehensiveness and efficiency in answering the research questions, the taxonomy of Miller was selected and its expounded theories on crises were analyzed. Based on results, given the special psychological and social conditions of people who have been involved with crises, it was recognized that the guidelines of the social humanistic theory are more appropriate than the others for designing a curriculum which would help increase people's resilience and cause their faster return to normal conditions.<br>
بحران, برنامهدرسی مبتنی بر بحران, نظریه برنامهدرسی, انسانگرایی اجتماعی
crisis, crisis-based curriculum, theories of curriculum, social humanistic theory
261
298
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1318-1&slc_lang=fa&sid=1
Sayyed Ali
Ghaderi
سید علی
قادری
s.a.ghaderi@gmail.com
10031947532846004777
10031947532846004777
No
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Behrooz
Mahram
بهروز
مهرام
bmahram@um.ac.ir
10031947532846004778
10031947532846004778
Yes
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Mahmoud
Saeedy Rezvani
محمود
سعیدی رضوانی
saeedy@um.ac.ir
10031947532846004779
10031947532846004779
No
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Mohsen
Noghani Dokht Bahmani
محسن
نوغانی دخت بهمنی
noghani@um.ac.ir
10031947532846004780
10031947532846004780
No
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد
Morteza
Karami
مرتضی
کرمی
M.Karami@um.ac.ir
10031947532846004781
10031947532846004781
No
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد