Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
8
15
online
1
fulltext
fa
نحوه معرفی جبر در کتاب های درسی ریاضی در دوره های مختلف تاریخی در ایران و ارتباط آن با چگونگی سازماندهی مبحث جبر در کتاب ریاضی پایه هفتم توسط معلمان ریاضی
The Method of Introducing Algebra In The Mathematics Textbooks In Different Historical Periods In Iran And Its Relation To The Organization Of Algebra In Seventh-grade Mathematics Textbook By The Mathematics Teachers
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن
پژوهشي
Research
«هدف از این مقاله، بررسی ارتباط بین مبحث جبر در کتابهای درسی گذشته با چگونگی سازماندهی این موضوع توسط معلمان ریاضی در زمان حال است. با این هدف، دو محور مورد مطالعه قرار گرفته است که یکی نحوه آغاز و ارائه مبحث جبر در تاریخ ریاضی ایران و در کتابهای درسی ریاضی در دوره­های گذشته در ایران و دیگری، نقش محتوای کتاب­های گذشته در شکلگیریِ سازماندهی و تدریس جبر توسط معلمان ریاضی است. روش تحقیق، تحلیل محتوا و تحلیل تاریخی و اسنادی بوده است. این مطالعه نشان داد دانش و روشهای آموزشی معلمان منطبق بر محتوای جبر کتاب فعلی ریاضی هفتم نیست و حدود 3/1 دانش آنان، مبتنی بر تجربه­های حاصل از محتوای کتاب­های درسی گذشته است.»
The aim of this paper is to study the relationship between algebra content formation in mathematics textbooks and the mathematics teachers’ current knowledge. Based on this aim, we have considered three subjects: 1. mathematics teachers’ current knowledge of algebra, 2. the beginning and presentation methods of algebra content on the number of selected previous textbooks and 3.the role of previous textbooks content in teacher knowledge forming. Research Methodology had been a survey, content analysis, and historical and documentary analysis. This study showed that the teachers' knowledge and teaching methods do not coincide with the algebra content of the current seventh-grade mathematics textbook, and about 30% of teachers’ knowledge is based on the experiences of the previous textbooks.<br>
دانش معلمان ریاضی, کتابهای درسی, جبر, تاریخ برنامه درسی
Mathematics teachers’ knowledge, Mathematics textbooks, Algebra, The history of curriculum
151
192
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1269-2&slc_lang=fa&sid=1
Seyede Sedigheh
Asgari
سیده صدیقه
عسگری
asgari_sedigheh@yahoo.com
10031947532846004536
10031947532846004536
No
Faculty of Education, The University of Isfahan
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AhmadReza
Nasr
احمدرضا
نصر
arnasr@edu.ui.ac.ir
10031947532846004537
10031947532846004537
Yes
Faculty of Education, The University of Isfahan
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
MohamadJavad
Liaghatdar
محمدجواد
لیاقتدار
javad@edu.ui.ac.ir
10031947532846004538
10031947532846004538
No
Faculty of Education, The University of Isfahan
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
Ebrahim
Reyhani
ابراهیم
ریحانی
e_reyhani@yahoo.com
10031947532846004539
10031947532846004539
No
Mathematics Faculty of Shahid Rajaei University
دانشگاه شهید رجایی، گروه ریاضی