Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
8
15
online
1
fulltext
fa
کندوکاو در حوزه ویژگی های برنامه درسی مرجع زبان آموزی دوره ابتدایی
Title: Deliberating on the Reference Characteristics of Language Arts Curriculum in the First-cycle of Primary School
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
پژوهشي
Research
سوال اساسی این مطالعه آن است<span dir="RTL">که ویژگی</span><span dir="RTL">های چارچوب برنامه درسی مرجع</span> <span dir="RTL">زبان آموزی که متکیبه مبانینظری وتجربیات نظامهای آموزشی در حوزه برنامه درسی و آموزش مهارتهای زبانی دوره ابتدایی باشد، چیست؟ و اینکه کدامیک از این ویژگیها، </span><span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">دید متخصصان برنامهدرسی و </span><span dir="RTL">موضوعی زبانآموزی فارسی دورهابتدایی، برای کاربرد در تدوین برنامه</span><span dir="RTL">درسی زبانآموزی فارسی دورۀ اول ابتدایی، </span><span dir="RTL">دارایاعتبار است؟ </span>بررسی منابع مطالعاتی و پژوهشی<span dir="RTL">در حوزه زبان آموزی و استخراج ویژگی</span><span dir="RTL">های مؤلفه های برنامه درسی مرجع آن باتوجه به مبانی نظری و دانش موجود، از طریق مطالعه توصیفی</span> <span dir="RTL">و سنتز</span><span dir="RTL">پژوهی صورت پذیرفته. در بخش اعتبارسنجی ویژگی های مولفههای تشکیل دهنده برنامه درسی زبانآموزی نیز، از روش بررسیمیدانی و ابزار پرسشنامه نگرشسنج در جامعه و نمونه متخصصان موردنظر، استفاده شده است و درقالب جداولاعتبارسنجی مولفههای برنامهدرسی مرجع زبانآموزی و مولفه بستر اجراء، جمعبندی و خلاصهسازی شدهاست.</span> اظهارنظر متخصصان و میزان توافق آنها با ویژگیهای برنامه درسی مرجع دراینجداول مشخص شده است.
The main question of this study is that: “what are the reference characteristics of language arts curriculum in the first-cycle of Primary School on the base of theoretical framework and the related practices of some education systems in the field of language arts curriculum and instruction”. The subsidiary question is that: “from the viewpoint of Farsi language arts practitioners and language arts curriculum experts in primary school, which of these characteristics are valid and trustworthy for applying in developing the Farsi language arts curriculum in the first-cycle of Primary School. In the first step through a descriptive inquiry and research synthesis to study the theoretical framework and related experiences and practices in a few education systems, including: Japan, some states in United States of America and Finland, the reference characteristics of language arts curriculum in the first-cycle of Primary School and its consisted components are elicited.
ویژگیهای برنامه درسی مرجع زبان آموزی, مهارت های زبانی, چارچوب مرجع زبان آموزی در نگاهی جهانی, مؤلفه های برنامه درسی, زبان اموزی فارسی دوره اول ابتدایی
language arts curriculum, reference characteristics, primary school, first-cycle of primary school, curriculum components
107
150
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-788-2&slc_lang=fa&sid=1
Nader
Salsabili
نادر
سلسبیلی
nadersalsabili@gmail.com
10031947532846004626
10031947532846004626
Yes
Institute of Educauional Studies
پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری آموزشی پژوهشگاه مطالعات اموزش و پرورش