Garshasbi A, Fathi vajargah K, Arefi M. (2020). Investigating the Position of ethnicity in the curricula of the new secondary system (Case Study of Bekhradian High School in Behbahan).
نظریه و عمل.
8(16), 243-266.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3152-fa.html
گرشاسبی ایوب، فتحی واجارگاه کورش، عارفی محبوبه. بررسی جایگاه قومیت در برنامه های درسی نظام جدید دوم متوسطه(مطالعه موردی دبیرستان چندفرهنگی بخردیان بهبهان) دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (16) :266-243
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3152-fa.html
چکیده: (4653 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی و پنهان دوره متوسطه نظام جدید آموزشی در سال تحصیلی 98-97 بود. روش پژوهش در بخش اول پژوهش شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای کیفی بود. نمونه گیری در این بخش هدفمند بود و شامل 6 جلد کتاب در قالب بیش از 960 صفحه از کتاب های تاریخ، جامعه شناسی دوره متوسطه دوم می شد. واحد تحلیل محتوا در این بخش؛ متن، تصاویر و فعالیت های کتاب های درسی بود. در بخش دوم پژوهش نیز روش تحقیق کیفی و از نوع قوم نگاری بود و ابزارهایی چون ژورنال های دانش آموزی و مصاحبه های غیررسمی در جمع آوری اطلاعات به کار گرفته شد. در نهایت بر اساس یافته های این پژوهش می توان اذعان داشت که جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی و پنهان مقطع دوم متوسطه نامطلوب بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1399/2/24 | ویرایش نهایی: 1400/1/19 | پذیرش: 1399/10/5 | انتشار: 1400/1/31