دوره 8، شماره 16 - ( 7-1399 )                   دوره 8 شماره 16 صفحات 332-301 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedkhani M, Ghasemi Y, Havasbeigi F. (2020). Representation of Components of National Identity (Islamism and Iranism Dimension) in Persian Textbooks (Bekhanim VA Benvisim) of Primary Education. نظریه و عمل. 8(16), 301-332.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html
صیدخانی مریم، قاسمی یارمحمد، هواس بیگی فاطمه. بازنمایی مولفه‌های هویت ملی (بعد اسلامیت و ایرانیت) در کتاب‌های درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) دوره‌ی آموزش ابتدایی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (16) :332-301

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3237-fa.html


چکیده:   (3817 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بازنمایی بعد اسلامیت و ایرانیت هویت ملی در محتوای کتاب‌های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم دوره‌ی ابتدایی است که از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بهره‌ گرفته شده است. کتاب‌های درسی فارسی دوره­ی ابتدایی با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش، در بعد ایرانیت ۶ مقوله‌ی اصلی و در بعد اسلامیت ۱۳ مقوله بوده، که حاکی از آن است ایدئولوژی حاکم در قالب گفتمان مسلط در تالیف کتاب­ها تاثیرگذار بوده است. همچنین نظر به اینکه زمینه‌ی کتاب­های که مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر محتوا فارسی است و باید به ادبیات فارسی مربوط به کشور ایران بپردازد اما این پیشینه‌ی پر بار ادبی به حاشیه رفته است. بازنمایی بعد اسلامیت حاکی از غالب بودن هویت اسلامی و اهمیت ویژه این بعد هویتی است؛ در نتیجه هویت ملی توازن خود را از دست داده و در معرض سوءگیری ایدئولوژیک قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 631 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد و ارزیابی سیاست های برنامه ریزی درسی در کشور
دریافت: 1399/9/6 | ویرایش نهایی: 1400/2/11 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار: 1400/1/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb