چکیده: (8350 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور مطالعه چالشهایی که معلمان دوره ابتدایی در خصوص درسپژوهی با آن مواجهه هستند، انجام شده است. برای نیل به هدف از روش مطالعه موردی در یک مدرسه استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش، 20 نفر از معلمان ابتدایی در آن مدرسه بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاری با معلمان و مشاهده مشارکتی بود. به منظور تحلیل دادهها از روش کدگذاری و مقوله بندی استفاده شد. نتایج ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ معلمان قبل از درسپژوهی با سه دسته از چالشها مواجهند: دانش معلمان در زمینه درسپژوهی، انگیزه معلمان برای شرکت در درسپژوهی، تشکیل گروه و تعیین وظایف اعضا. حین درسپژوهی با سه دسته از چالشها مواجهند که عبارتند از: انتخاب مسئله برای درسپژوهی، اجرای درس و جمع آوری داده ها، نقد و بررسی تدریس. بعد از درسپژوهی با سه دسته از چالشها ﻣﻮاﺟﻬﻨﺪ که عبارتند از: داوری طرحهای درسپژوهی، انتشار نتایج درسپژوهی، برگزاری جشنواره درسپژوهی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا دریافت: 1397/4/19 | ویرایش نهایی: 1398/10/6 | پذیرش: 1397/8/24 | انتشار: 1398/3/10