salimi L, Hasani R. (2021). Semantic Representation of the Phenomenon of Academic Dropout of Martyr and Veteran Students and Providing a Paradigmatic Model: Qualitative Research.
نظریه و عمل.
9(17), 223-246.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3233-fa.html
سلیمی لیلا، حسنی رفیق. بازنمایی معنایی پدیده افت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر و ارائه مدلی پارادایمیک: تحقیقی کیفی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1400; 9 (17) :246-223
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3233-fa.html
چکیده: (3366 مشاهده)
هدف این تحقیق بازنمای معنایی پدیده افت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر و ارائه مدلی پارادایمیک بود. روششناسی انجام این پژوهش، کیفی و مشارکتکنندگان شامل کلیه دانشآموزان دارای افت تحصیلی در مدارس شاهد، معلمان و مدیران مدارس شاهد، کارشناسان آموزشی بنیاد شهید شهرستان و ناحیه 1و 2 سنندج، اداره کل آموزش و پرورش کردستان و والدین دانشآموزان شاهد دارای افت تحصیلی که براساس قاعده اشباع نظری 40 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها با روش نظریه زمینهای و با کمک نرمافزار Maxqda تحلیل شدند. براساس نتایج شرایط علی پدیده افت تحصیلی شامل کمبود عاطفی؛ هدایت تحصیلی ضعیف و انگیزه پایین و شرایط زمینهای شامل تلاش و پشتکار پایین؛ سهلگیری آموزشی و رهاشدگی تحصیلی و شرایط مداخلهگر شامل ضمانت استخدامی؛ ساختار حمایتی ضعیف نهاد و برخورداری از مزایای ایثارگری بودند. مقوله هسته تعیین شده نیز عبارت از افت تحصیلی به مثابه « پذیرش شکست در مقابل موفق شدن» بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن دریافت: 1399/8/27 | ویرایش نهایی: 1400/8/19 | پذیرش: 1400/6/9 | انتشار: 1400/7/30