دوره 5، شماره 10 - ( 12-1396 )                   دوره 5 شماره 10 صفحات 5-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehghani S, bolandhematan K. Fiction and Moral Education: A Study in Elementary Course Curriculum . CSTP. 2018; 5 (10) :5-32
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2572-fa.html
دهقانی شهلا، بلندهمتان کیوان. جایگاه ادبیات داستانی در تربیت اخلاقی دوره‌ی ابتدایی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1396; 5 (10) :5-32

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2572-fa.html


1- کارشناس ارشد دانشگاه کردستان ، hero_dehghani@yahoo.com
2- استادیار دانشگاه کردستان
چکیده:   (1117 مشاهده)

پژوهش حاضر حول شناسایی چگونگی های آموزش مفاهیم اخلاق در مقطع ابتدایی انجام شده است. این پروژه با بررسی کتب درسی، مفاهیم اخلاقی موجود را استخراج کرده و سپس در مقولات کلی تری دسته بندی کرده است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار،مفاهیم اخلاقی موجود در دروس، مشخص شده و سپس با استفاده از فرایند استنتاجی بر مبنای ملاکهای معین، از نظر انسجام و یکپارچگی در هر پایه و نیز چیدمان فرگشتی در کل مقطع مورد بررسی قرارداده شد.

نتایج نشان داد که کنب فارسی در تمام پایه ها، بیشترین تعداد ادبیات داستانی و بیشترین مفاهیم اخلاقی را دارند. متاسفانه چیدمان مفاهیم، موردتوجه قرارنگرفته و از میان پانزده مفهوم اخلاقی، تنها "رفتار نیک"، "نوع دوستی" و "تلاش و پشتکار" فاکتورهای مربوط به انسجام و فرگشت را از نظر کمی و کیفی دارا هستند. سایر مفاهیم از نظر تعداد تکرار و نوع چینش در پایه های مختلف فاقد کارایی لازم هستند.

متن کامل [PDF 810 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb