دوره 7، شماره 13 - ( 1-1398 )                   دوره 7 شماره 13 صفحات 113-144 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shabani sani F, naraghizadeh A, ahmadi P. Teaching status of girls puberty in the seventh grade textbooks. CSTP. 2019; 7 (13) :113-144
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2687-fa.html
شعبانی ثانی فهیمه، نراقی زاده افسانه، احمدی پروین. جایگاه آموزش بلوغ دختران در کتاب‌های درسی پایه هفتم. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1398; 7 (13) :113-144

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2687-fa.html


1- دانشگاه الزهرا (س) تهران ، f.shabani@student.alzahra.ac.ir
2- دانشگاه الزهرا (س) تهران
چکیده:   (986 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه آموزش بلوغ دختران در کتاب‌های درسی پایه هفتم دوره اول متوسطه بوده است. مؤلفه‌های بلوغ شامل: جنسی، جسمی، عاطفی، روانی (شخصیت)، ذهنی (شناختی)، اجتماعی، شرعی و عرفی در نظر گرفته‌شده است. روش پژوهش موردنظر، تحلیل محتوای کیفی و جامعه آماری آن کتاب‌های درسی پایه هفتم در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1395 - 1394 بود که کتاب‌های تفکر و سبک زندگی (تفکر و سبک زندگی مشترک دختران و پسران و کتاب تکمیلی تفکر و سبک زندگی ویژه دختران)؛ پیام‌های آسمان، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی پایه هفتم به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در مجموع 337 مقوله در کتاب‌های درسی مزبور در رابطه با مؤلفه‌های بلوغ یافت شد که نتایج نشان داد که بلوغ شرعی با 115 مقوله (12/34%) دارای بیشترین میزان و بلوغ عرفی با 22 مقوله (52/6%) دارای کمتربن میزان بود.

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb