دوره 7، شماره 13 - ( 1-1398 )                   دوره 7 شماره 13 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazghandi P, Zarghami-Hamrah S, Mohammadi Chaboki R. Changing the Role of Teacher according to Complexity Theory: From Representation to Facilitating Emergence . CSTP. 2019; 7 (13)
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2871-fa.html
بازقندی پروین، ضرغامی همراه سعید، محمدی چابکی رضا. تغییر نقش معلم مبتنی بر نظریه پیچیدگی: از بازنمایی به تسهیل نوپدیدی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1398; 7 (13)

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2871-fa.html


1- دانش آموخته دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، zarghamii2005@yahoo.com
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1048 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر، بازاندیشی درباره نقش معلم در فرایند یاددهی/یادگیری مبتنی بر نظریه پیچیدگی است. برای این منظور نقش معلم در بینش سنتی کمنیوس و نیز بینش منتقدانه دیوئی مطرح شده و از نقش معلم در نظریه پیچیدگی دفاع شده است به گونه ای که مطالعه حاضر انگاره تسهیلگر نوپدیدی را به جای انگاره معلم بازنمایاننده پیشنهاد می کند. چنین است که نقش تسهیلگری مطابق با نظریه پیچیدگی، فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت همراه با درگیری و توجه، گوش فرادادن هرمنوتیکی، بکار آمدن نیروی تخیل و فی البداهگی، و نوپدیداری تفسیرهای گوناگون و پدیداری دانش و آگاهی نوپدید زمانی، غیرخطی، پیش بینی ناپذیر، خودسازمان و مشترک است. با چنین بینشی تسهیلگری و یادگیری همچون دو امر همزمان و پیوسته، که هیچ یک به معلم یا فراگیران نیز محدود نمی شوند، بسترساز نوپدیدآیی دانش زمانی و مشترک در سطح کلاس است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۴/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb