Hooshmand A, Shabani Varaki B, Amin Khandaghi M, Moghimi A. (2020). Curriculum Theorizing: "Understanding Explanation" of Educational Experiences.
نظریه و عمل.
8(15), 37-70.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3038-fa.html
هوشمند علیرضا، شعبانی ورکی بختیار، امین خندقی مقصود، مقیمی علی. نظریه پردازی در برنامه درسی: تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (15) :70-37
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3038-fa.html
چکیده: (5768 مشاهده)
نظریه پردازی در برنامه درسی روش شناسی تدوین نظریه است و بر این اساس دو ساختار تبیینی و تفهمی برای تدوین نظریه ها مشخص شده است. نظریه های تبیینی به سیاق علوم تجربی و نظریه های تفهمی با در نظر گرفتن درجاتی از درگیر شدن شخصی، تکرار ناپذیری و فهم پیچیدگی ها تدوین می شوند. در این مقاله دو ایده اصلی نظریه پردازی عینیت گرا-کاهش گرا و ذهنیت گرا -رمز و راز گرا و شاخه نومفهوم گرایی مربوط به آن در انطباق با نظریه های تبیینی و تفهمی قرار می گیرند و نابسندگی آنها در مواجهه با ساحت های حیات انسانی مشخص می شود. عصب پدیدارشناسی به عنوان درمان نابسندگی بخشی نگری و تفکیک منابع معرفتی و ذهنی معرفی و بر اساس اصول آن، مسائل به شکل شبکه ای از وجوه مختلف پدیدارهای متنوع و حالت های ناظر بر محتوای آنها صورت بندی می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی دریافت: 1397/12/23 | ویرایش نهایی: 1400/3/31 | پذیرش: 1399/1/26 | انتشار: 1399/1/27