دوره 8، شماره 16 - ( 7-1399 )                   دوره 8 شماره 16 صفحات 191-214 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safaei Movahhed S, Hajizad M. ECCP: Evaluating Curriculum as a Complex Phenomenon. CSTP. 2020; 8 (16) :191-214
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3151-fa.html
صفائی موحد سعید، حاجی زاد محمد. ارزشیابی برنامه درسی به مثابه یک پدیده پیچیده. نظریه و عمل در برنامه درسی. 1399; 8 (16) :191-214

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3151-fa.html


1- شرکت ملی نفت ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه ازاد اسلامی، نکا، ایران ، hajizad@iauneka.ac.ir
چکیده:   (970 مشاهده)
در این پژوهش سعی شده است با توجیه و مفروض انگاشتن برنامه درسی به عنوان یک پدیده پیچیده، مدلی برای ارزشیابی آن ارائه گردد که به کمک آن تصویری جامع‌تر از ابعاد مختلف برنامه درسی در گزارش‌های ارزشیابی ارائه نمود. در این مدل ابعاد و لایه‌های مختلف برنامه درسی (مکتوب، اجراشده، تجربه شده، آزمون شده) بر اساس سه معیار (آرمان‌های قصدشده، ابعاد پنهان، و عناصر مغفول) ارزیابی شده و نهایتاً یک ماتریس 15 سلولی را به وجود می‌آورند. به عقیده نگارنده ارزیابی جامع برنامه درسی به عنوان یک پدیده پیچیده مستلزم پاسخگویی به سوالات تمامی این سلول‌ها می‌باشد. این پژوهش را می‌توان از نوع "پژوهش نظریه‌ای" دانست که هدف آن تولید یک مدل تجویزی در حوزه مطالعات برنامه درسی می‌باشد.
متن کامل [PDF 721 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار: 1400/1/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb