میزانی آیلار، حسینی خواه علی، کیان مرجان، خدابنده روح الله. آموزش مبتنی بر سرگرمی در برنامه درسی دوره ابتدایی: چیستی و چگونگی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1400; 9 (17) :360-323
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3266-fa.html
چکیده: (3434 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی چیستی و چگونگی آموزش مبتنی بر سرگرمی در برنامه های درسی دوره ابتدایی بود.پارادایم پژوهش،کیفی و روش سنتز پژوهشی بود.جامعه پژوهش شامل رسالهها، کتابها و طرحهای پژوهشی معتبر و جدید در جهان و روش نمونهگیری، روش هدفمند مبتنی بر معیار بود.به منظور کیفیت بخشیدن به یافته ها، پس از کد گذاری و مقوله بندی نهایی، از نظرات اساتید حوزه برنامه درسی استفاده شد.منطق برنامه در قالب مجموعه ای از مبانی فلسفی ساختن گرایی تبیین شد. اهداف آموزش مبتنی بر سرگرمی شامل ایجاد شایستگی فردی، آموزش مهارت،کاهش شکاف دیجیتال،ایجاد علاقه به آموزش، ارتقای سواد رسانه ای، فراهم کردن آموزش مادام العمر بود؛محتوا شامل اسباب بازی های آموزشی، بازی های ویدیویی و فعالیت های هنری و سیالی بود؛راهبردهای یاددهی و یادگیری شامل آموزش مستقیم،آموزش چرخشی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش اکتشافی بود و ارزشیابی به سه صورت ارزشیابی تکوینی، بازخود دادن و ارزشیابی پایانی صورت میپذیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1399/12/25 | ویرایش نهایی: 1402/8/26 | پذیرش: 1400/6/4 | انتشار: 1400/7/30